Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Οι δανοί εκδότες Τύπου ενώνονται για ν’ αντιμετωπίσουν τους τεχνολογικούς κολοσσούς

Τον δρόμο δείχνουν οι δανοί εκδότες Τύπου ακολουθώντας μία καινούργια διαπραγματευτική τακτική απέναντι στις ψηφιακές πλατφόρμες. Εφημερίδες, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί, αλλά και start-ups, που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο παράγοντας ειδησεογραφικό περιεχόμενο, ένωσαν τις δυνάμεις τους προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ενιαίο μέτωπο απέναντι στη Google και στο Facebook.

Περίπου 30 ειδησεογραφικοί οργανισμοί της Δανίας συνενώθηκαν, δημιουργώντας έναν Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης. Την κίνηση αυτή ελπίζουν ότι θα μιμηθούν κι άλλες χώρες, εντός κι εκτός Ευρώπης.

Όπως δήλωσε στους Financial Times ο Anders Krab-Johansen, διευθύνων σύμβουλος του ειδησεογραφικού οργανισμού Berlingske Media κι επικεφαλής ενός άτυπου δικτύου που βρίσκεται πίσω από τη συμμαχία, η σύμπραξη θα παρεμποδίσει την τακτική «διαίρει και βασίλευε» που ακολουθούν συστηματικά οι πλατφόρμες. Αναφέρθηκε μάλιστα στο γεγονός ότι στις περισσότερες χώρες Google και Facebook κλείνουν συμφωνίες με τους ηγέτες της αγοράς, διαμορφώνουν το πλαίσιο και οι υπόλοιποι παίκτες δεν μπορούν παρά να συμμορφωθούν.

Η πρωτοβουλία των δανών εκδοτών Τύπου είναι η πρώτη προσπάθεια στην Ευρώπη στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός ευρύτερου σχήματος, το οποίο θα ασχοληθεί με τις διεκδικήσεις των εκδοτών έναντι των πλατφορμών. Το εγχείρημα, το οποίο ως προσέγγιση προσομοιάζει με την αδειοδότηση στη μουσική βιομηχανία, αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκονται σε φάση ενσωμάτωσης της Οδηγίας για τα πνευματικά δικαιώματα στην ενιαία ψηφιακή αγορά.

Google και Facebook διαθέτουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για την εκμετάλλευση περιεχομένου. Οι σχετικές διαπραγματεύσεις όμως γίνονται μεμονωμένα με συγκεκριμένους εκδότες Τύπου κι αφορούν συγκεκριμένες υπηρεσίες, έτσι ώστε να αποφεύγουν τις μόνιμες χρεώσεις για τη χρήση αποσπασμάτων (snippets) στις πλατφόρμες τους.

Στη Γαλλία, την πρώτη χώρα που ενσωμάτωσε την Οδηγία στην εθνική νομοθεσία της, η βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης διαπραγματεύθηκε ένα πλαίσιο συμφωνίας με τη Google, για να καταλήξει σε διμερείς συμφωνίας. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα τη διάσπαση του κλάδου του Τύπου.

Σύμφωνα πάντα με τα όσα δήλωσε ο Krab-Johansen στους Financial Times, η Google θα υποχρεωθεί να σεβαστεί τις αποφάσεις των δανών εκδοτών Τύπου, μάλιστα είναι διατεθειμένη να ξεκινήσει συζητήσεις μαζί τους με στόχο την επίτευξη μιας δίκαιης και ρεαλιστικής συμφωνίας, εντός νομοθετικού πλαισίου.

Το Facebook, εν τω μεταξύ, προσπάθησε να ελαχιστοποιήσει την ευθύνη του καταργώντας το περιεχόμενο που δημοσιεύεται όταν οι χρήστες μοιράζονται υπερ-συνδέσμους (hyperlinks). Στις χώρες όπου εφαρμόζεται η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, απαιτείται η άδεια των εκδοτών για να εμφανιστεί στη πλατφόρμα κάθε πληροφορία πέραν του βασικού συνδέσμου.

Η βασική ανησυχία των δανών εκδοτών, όπως χαρακτηριστικά λέει ο Krab-Johansen είναι ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί θα προσπαθήσουν να κωλυσιεργήσουν, επιμηκύνοντας τον χρόνο των διαπραγματεύσεων, όμως αυτό που προέχει για τον κλάδο του Τύπου είναι να γίνουν τα πράγματα σωστά.

Πηγή: Financial Times

(Ιούλιος 2021)

  Επιστροφή