Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Ο ισπανικός οργανισμός CEDRO υποβάλλει καταγγελία κατά της Google για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης

Τον Ιούνιο του 2021, ο ισπανικός Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) CEDRO υπέβαλε καταγγελία κατά της Google για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά της παροχής συναθροισμένων ειδήσεων (news aggregation) και της διαδικτυακής διαφήμισης.

Σύμφωνα με τη δήλωση του Jorge Corrales, διευθύνοντα συμβούλου του CEDRO, η καταγγελία αυτή, με την οποία η Αρχή Ανταγωνισμού της Ισπανίας καλείται να ξεκινήσει έρευνα σειράς παραβιάσεων του δικαίου περί ανταγωνισμού, υποβλήθηκε για να διασφαλιστεί ότι τα πνευματικά δικαιώματα των εκδοτών Τύπου και των δημιουργών προστατεύονται από τις πρακτικές της Google, με τις οποίες υποσκάπτονται η ανεξαρτησία, η πολυφωνία και η ελευθερία του Τύπου.

O CEDRO, εκπροσωπώντας τους δικαιούχους, ισχυρίζεται ότι η επιθετική πολιτική του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού, μέσω της υπηρεσίας Google Discover, παρεμποδίζει την ελεύθερη αγορά των παρόχων συναθροισμένων υπηρεσιών. Τον περασμένο Νοέμβριο, ο CEDRO στράφηκε νομικά κατά της Google κατηγορώντας την για μη καταβολή δικαιωμάτων στους εκδότες Τύπου για το περιεχόμενο που διακινήθηκε μέσω της υπηρεσίας Google Discover.

Ο CEDRO ενημέρωσε επίσης την Αρχή Ανταγωνισμού της Ισπανίας σχετικά με τη μονοπωλιακή θέση της Google στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά, καθώς και για τον αντίκτυπο που έχει στο διαφημιστικό μερίδιο των ΜΜΕ. Αυτή η κατάσταση, όπως προειδοποιεί ο Corrales, έχει δραματικές επιπτώσεις στην πολυφωνία του Τύπου και στις δημοκρατικές αρχές μιας χώρας, καθώς η ψηφιακή πλατφόρμα υποκαθιστά στην αλυσίδα αξίας του Τύπου τον ρόλο των εκδοτών, τόσο ως προς τη διαφήμιση, όσο και ως προς την εκμετάλλευση του περιεχομένου, αλλά και των εσόδων που προκύπτουν από αυτή.

Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι στις αρχές Ιουνίου, η Αρχή Ανταγωνισμού της Γαλλίας επέβαλε πρόστιμο 220 εκ. ευρώ στη Google για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά της διαδικτυακής διαφήμισης. Στα μέσα Ιουλίου η Αρχή επανήλθε επιβάλλοντας νέο πρόστιμο στον αμερικανικό κολοσσό, ύψους 500 εκ. ευρώ, με το αιτιολογικό ότι δεν κατάφερε, μέσα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, να επιτύχει συμφωνία με τους εκδότες περιοδικού κι επαρχιακού Τύπου σχετικά με το νέο δικαίωμα που προβλέπει η Οδηγία. Σε ανάλογες κινήσεις εναντίον της Google προχώρησε και η Γερμανία, στη βάση πάντα της κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης.

(Ιούλιος 2021)

  Επιστροφή