Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Έσοδα 1 δισ. λιρών για τις ψηφιακές πλατφόρμες από την εκμετάλλευση του ειδησεογραφικού περιεχομένου στο Ηνωμένο Βασίλειο

Έσοδα ύψους 1 δισ. λιρών αποφέρει σε ετήσια βάση στις ψηφιακές πλατφόρμες η εκμετάλλευση του ειδησεογραφικού περιεχομένου που παράγουν οι βρετανοί εκδότες Τύπου, σύμφωνα με τη δημοσίευση με τίτλο "Value of News to Digital Platforms in the UK" (Η αξία των ειδήσεων για τις ψηφιακές πλατφόρμες στο Ηνωμένο Βασίλειο) του καθηγητή οικονομικών στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ Matt Elliott, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Μάιο από τη News Media Association (NMA).

Η εν λόγω δημοσίευση αναθέρμανε τις εκκλήσεις να δοθούν άμεσα στο Digital Markets Unit (DMU), υπηρεσία η οποία λειτουργεί εντός της Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών (Competition and Markets Authority), οι εξουσίες που απαιτούνται προκειμένου να εξoμαλυνθούν οι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των εκδοτών Τύπου και των ψηφιακών πλατφορμών.

Ο καθηγητής Elliott στη δημοσίευσή του, προκειμένου να εκτιμήσει τα έσοδα που δημιουργούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο, λαμβάνει υπόψη προηγούμενες μελέτες καθώς και νέα στοιχεία. Εξετάζει επίσης τους δύο κύριους τρόπους με τους οποίους η εκμετάλλευση του ειδησεογραφικού περιεχομένου συμβάλλει στα έσοδα της Google και του Facebook: α) τη δέσμευση των χρηστών που προκαλείται από το ειδησεογραφικό περιεχόμενο και η οποία διευκολύνει την άμεση διαφήμιση και β) τα δεδομένα στόχευσης που συλλέγονται από την αλληλεπίδραση των χρηστών με το ειδησεογραφικό περιεχόμενο.

Οι εκτιμήσεις που βασίζονται στις εκθέσεις των εταιριών δείχνουν ότι η Google κέρδισε 10,8 δισ. λίρες στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2021, ενώ το Facebook κέρδισε 5,3 δισ. λίρες. Οι ψηφιακές πλατφόρμες όμως μοιράζονται ελάχιστα, αν όχι καθόλου, από αυτά τα έσοδα με τους εκδότες του ειδησεογραφικού περιεχομένου στο οποίο και βασίζονται.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της NMA Owen Meredith: «Η επίκαιρη αυτή μελέτη καταδεικνύει την εμπορική αξία του περιεχομένου των εκδοτών Τύπου για την Google και το Facebook και καθιστά σαφή την επιτακτική ανάγκη για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας στην ψηφιακή αγορά. Μετά την ομιλία της Βασίλισσας και το νομοσχέδιο για τις ψηφιακές αγορές, τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές, είναι πλέον απαραίτητο να δοθούν στην DMU οι νόμιμες εξουσίες που χρειάζεται προκειμένου να εγκαθιδρύσει μία πραγματικά ανταγωνιστική ψηφιακή αγορά το συντομότερο δυνατό. Στο νέο καθεστώς οι εκδότες Τύπου θα αμείβονται δίκαια για την επένδυσή τους στη δημοσιογραφία, τα οφέλη της οποίας για τους πολίτες είναι πολλαπλά».

Ο καθηγητής Elliott δήλωσε: «Ο κλάδος του Τύπου αποτελεί πυλώνα της δημοκρατίας, ενώ συγχρόνως πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα γεγονότα που διαμορφώνουν την κοινωνία μας. Οι ειδήσεις είναι επίσης σημαντικές για τις ψηφιακές πλατφόρμες, καθώς εξασφαλίζουν συνεχή ροή περιεχομένου, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των χρηστών.

«Εκτιμήσεις που βασίζονται στις εκθέσεις των εταιριών δείχνουν ότι η Google και το Facebook κερδίζουν περισσότερα από 16 δισ. λίρες ετησίως στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μοιράζονται ελάχιστα, αν όχι καθόλου, από αυτά τα έσοδα με τους εκδότες, στο ειδησεογραφικό περιεχόμενο των οποίων βασίζονται.

«Λαμβάνοντας υπόψη πόσα έσοδα θα μπορούσαν να χάσουν η Google και το Facebook εάν η πρόσβαση στο ειδησεογραφικό περιεχόμενο διακόπτονταν, εκτιμάται ότι η αξία των ειδήσεων για τις πλατφόρμες είναι περίπου 1 δισ. λίρες ετησίως.

«Για να συνεχίσουν οι πολίτες να απολαμβάνουν υπηρεσίες ενημέρωσης υψηλής ποιότητας, τα οφέλη από την επένδυση στη δημοσιογραφία που πραγματοποιούν οι εκδότες Τύπου θα πρέπει να περιέλθουν κυρίως σε αυτούς και όχι στην Google και το Facebook. Το γεγονός ότι το υψηλής ποιότητας ειδησεογραφικό περιεχόμενο παράγει σημαντικά οφέλη για την κοινωνία καθιστά το πρόβλημα αυτό οξύ».

(Ιούνιος 2022)

  Επιστροφή